کتاب «اضطراب در اشعار فروغ فرخزاد و غادة‌السمان» منتشر شد


سایت انتشارات روشنگران:‌ کتاب «اضطراب در اشعار فروغ فرخزاد و غادة‌‌السمان» نوشته‌ی پروین پناهی توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شد.
نویسنده در این کتاب تلاش کرده افکار و اندیشه‌‌های دو شاعر روشنفکر، فروغ فرخ‌زاد و غادة‌‌السمان را با محوریت اضطراب در آثارشان مورد بررسی قرار دهد.
 
پروین پناهی در توضیح نگارش این کتاب چنین می‌گوید: «این پژوهش با عنوان بررسی نقد تطبيقي اضطراب در اشعار فروغ فرخ‌‌زاد و غادة‌‌السمان درصدد است تا نشان بدهد که زنان در زندگی خود با نوعی اضطراب و پریشانی روبه‌‌رو هستند که ناشی از شرایط نا‌مساعد زندگی و رفتاری است که جامعه‌ی مردسالار برای آنان تعریف می‌‌کند. ضرورت پرداختن به این مسأله از شهرت و اهمیت دو شاعری ناشی می‌شود که علیه سنت‌‌ها و کلیشه‌‌های جامعه‌ی سنتی خود قد برافراشتند. فروغ فرخ‌‌زاد به‌عنوان یکی از نمایندگان جریان نوظهور در ایران و غادة‌‌السمان نیز به‌‌عنوان روشنفکری که برای زنان در بند عرب، آزادی ‌طلب می‌‌کند. مسئله‌‌ای که این دو شاعر را به هم نزدیک می‌‌کند جنسیت آن‌ها‌ست و در شعر هر دو شاعر رگه‌‌هایی از دغدغه‌‌ها و اضطراب‌‌هایی وجود دارد که ناشی از (جنس دوم) محسوب شدن آن‌‌هاست. آن‌چه که اضطراب مشترک زنان جهان است.»
 
نویسنده در بخشی از مقدمـه‌ی کتاب چنین نوشته است: «در این پژوهش از این اضطراب‌‌ها بهعنوان اضطراب «جنس دوم» یاد می‌کنیم. به جز این دو شاعر ممکن است بسیاری از دیگر زنان نیز در نا‌خودآگاه خود نوعی دلهره و اضطراب داشته باشند. تا جایی که برخی از زنان مجبورند برای این‌‌که مورد پسند مردان قرار بگیرند خود را تغییر دهند یا حرف‌‌هایشان را نگویند. ناگفته نماند خودآگاه مجموعه‌ای از عواطف و حالاتی است که در قسمت روشن ذهن قرار دارد و نا‌خود‌آگاه قسمتی است که پس از طی مدتی کوتاه در زیر لایه‌های ذهن پنهان می‌شده و فراموش می‌‌شود اما از بین نمی‌‌رود. اضطراب‌هایی که در نقد آثار این دو زن وجود دارد تنها به اضطراب جنس دوم خلاصه نمی‌شود آن‌ها دلهره‌‌های دیگری چون اضطراب وطن، تنهایی و مرگ را نیز دارند.»
 
عبدالحسین فرزاد در بخش‌هایی از یادداشتی که برای این کتاب نوشته،‌ چنین می‌گوید: «فروغ فرخ‌‌زاد شاعر ایرانی شاعر روزگار اضطرابِ مضاعف است: اضطراب زن‌‌بودن و دلهره‌‌ی آینده‌‌ی انسانی که جنس دوم خود را هنوز از خودش نمی‌‌داند. این جامعه انسانی با بدنی لمس و نیمه، چگونه خواهد توانست سعادتمند گردد!
در روزگاری که فروغ فرخ‌‌زاد و غادة‌‌السمان، از آن پرده برمی‌‌دارند، زن غنیمتی است که به وسیله‌‌ی مرد فتح و بخشی از مایَملَک او می‌‌شود . روزگاری که عشق، جایگاهی ندارد.
احساس مادرانه‌‌ی شاعر و احساس عاطفی او به جنس مخالف، و نیز انسان‌‌دوستی او، اضطرابی طاقت‌‌شکن را بر او مستولی ساخته است.این اضطراب کشنده، برای مردش قابل ادراک نیست. زیرا مرد او قدرت انتخاب را از دست داده است و سرسپرده‌‌ی غریزه‌‌ی نرینگی، گردیده است. و به همان موجودی بدل شده است که به قول عارفان ما، خشم و شهوت می‌‌راند و جهان را به آوردگاهی خونین تبدیل کرده است. به بیان دیگر او ازخود سلب اختیار کرده و امر خود را به خشم و شهوتِ جانورگونه، تفویض کرده است.
در این میان غادة‌‌السمان، افزون بر اضطراباتی که بیان شد، اضطراب دیگری را نیز تجربه کرده است؛ جنگ‌‌های داخلی لبنان و تراژدی فلسطین که همچون زخمی هولناک و زنده، روح انسان را از درون می‌‌خورد و می‌‌تراشد. کتابی که اکنون در پیش روی دارید، کوششی است پسندیده که بر آن است تا فروغ‌ فرخ‌‌زاد و غادة‌‌السمان را به‌‌عنوان دو انسان فرهیخته و متعهد، که برای سرنوشت بشریت، مضطرب و نگران هستند، به تصویر کشد و با آنکه آنان در دو کشور مختلف می‌‌زیند، همسان‌اندیشی آنان را به‌‌عنوان دو زن شرقیِ همدرد و همرزم، نشان دهد.»
 
کتاب «اضطراب در اشعار فروغ فرخزاد و غادة‌‌السمان» نوشته‌ی پروین پناهی توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان با قیمت 15000 تومان وارد بازار کتاب شده است.

درح خبر : 1394-09-07
بازدید : 6793



نظر کاربران :


نظر شما در باره این خبر :



اخبار مرتبط :

تماس با ما

بازدید امروز : 713
بازدید دیروز : 2325
بازدید ماه جاری : 52974
کل بازدید ها : 789529
 

کاربران آنلاین :  1
 

  تلفن دفتر فروش : 88723936 - 88722665
  نمابر : 88722665 
  ایمیل : roshangaran68@gmail.com 
  آدرس : خیابان یوسف آباد میدان فرهنگ – خیابان 33 – نبش آماج – شماره 21- واحد 3

کلیه حقوق این سایت متعلق به انتشارات روشنگران می باشد.